Sidor

tisdag, juli 05, 2011

Filmtajm

Då packar man bilen full med alla tänkbara varianter av kläder. Hatt och rock och ridstövlar till maken. Även svarta byxor och skor. Blusar och jacka till mig. Finskor och platta skor.  Hatt - vanlig dammodell. Klädda är vi i "hästkläder" för öken ska ju selas och hanteras också. Lämnar hemmet 11.10
Först ska vi bestämma kostymerna. Maken får i stället en kuskrock med stor krage och mössa med emblem. Jag får en klänning och kappa. Min egen hatt fick godkänt. Sen ska det fikas...
Då kör vi till Nisses stall. Hästarna selas. Det är sol och rejält varmt. Ena hästen är 23 år - han är inte pigg på detta precis.
Scenen ska då föreställa Flädie station. Kusken (maken) kommer med vagn från Borgeby slott och hämtar två gäster (jag och "Holm") som kommit resande med ångtåget. Kusken hämtar våra väskor på perrongen, vi stiger in i vagnen och åker i väg. Ankommer till Borgeby och kliver ur. That´s it. Detta höll vi på med mellan 13.30 och 17.00.... Varmt som bara den. Detaljer som ska filmas. Dekor som ska flyttas. "Där kommer tåget, titta på det" "Där är slottet, titta på det och se glada ut" "Se inte så glada ut, himla fint är det inte" Maken blev fixerad på resväskorna och hämtade dem ett par extra gånger. Han skulle lämna vagnen med tömmarna liggande medan han hämtade de där jädrans väskorna och ena gången passade en av hästarna på att stryka av sig huvudlaget mot en kant. Jag kastade mig ur vagnen som ett skott med klänning och allt för i vanliga fall står alltid någon vid hästarnas huvuden och har koll. Häst utan styrsel kan bli riktigt farligt, men nu suckade hästen och så la vi på huvudlaget igen. Jadå, jodå, efter dessa timmar var regissör och fotograf hyfsat nöjda. Vi människor var uttröttade. Hästarna var uttråkade.
Packa bilen igen, ut med hästarna i hagen. Hem! Pizza till middag. Morden i Midsomer på tv.


                                       Bildbevis:
                                       Make och Hex






                                              Make och Hex i helfigur. Varmt och gott detta!



Egentligen var maken stiligast av alla...
Han var mycket stolt över detta och påminde oss hela tiden. Rocken är av ull och fodrad! Kragen är tjock och täcker ryggen.
Maken var varm i pälsen!!




9 kommentarer:

  1. Ni är såååå fina. Vilka underbara bilder!

    SvaraRadera
  2. Wow..vad fina ni är, men det ser varmt ut. Vad blir det för film??? Måste vara jättekul att få vara med. Är det Friserdags nu??
    Kram och lycka till idag!

    SvaraRadera
  3. Sv Hulda: Tack tack!!

    Sv Helena: Det VAR varmt =) Filmen ska handla om Borgeby slott i Skåne från vikingatid till 1900-tal.
    Frieserscenen är flyttad till augusti (vad vi vet nu) Jag användet lycka till-et till årets höskörd som kommer idag!
    Kramar!

    SvaraRadera
  4. vilket stiligt par ni blev

    SvaraRadera
  5. Gd skördelycka och hoppas gubben svalnat å!!!
    Kram

    SvaraRadera
  6. Moviestar ooo moviestar åååooo you are ööö moviestar!! Shit var häftig, jag känner en filmstjärna :D :D :D
    KramKramKraaaaaaaaaam!!

    SvaraRadera
  7. Sv Vicke: Jag ska visa maken denna kommentar!

    Sv Lippe: Vi är helt kokta båda två, men höet är inne!!
    Kram!

    Sv Ninz: Jag har en känsla av att regissören inte riktigt håller med om det där med stjärna...
    Kramkramkraaaam!

    SvaraRadera
  8. vad roligt och sååå fina ni är. tack för den lilla gåvan idag :) jag blev så glad ♥
    kram från dalsland//

    SvaraRadera
  9. Vi hade kul! Filmteamet något mindre kul...
    Du kan behöva en liten ängel!
    Kram!

    SvaraRadera